T-34 –
radziecki czołg średni produkowany w latach 1941-1958. W chwili pojawienia się
na froncie II wojny światowej, był uważany za najlepszy czołg świata. Posiadał
opinię pojazdu, którego wykorzystanie znacząco wpłynęło na przebieg wojny[2].
Początkowo produkowany w Charkowskiej Fabryce Parowozów im. Kominternu, był
podstawą uzbrojenia radzieckich sił pancernych w latach 1941–1945. Podczas wojny
był pojazdem pancernym wyprodukowanym w największej liczbie egzemplarzy. Był też
drugim, pod względem wielkości produkcji, czołgiem wszech czasów - po swoim
następcy, czołgu serii T-54/55[3]. W 1996 roku T-34 był nadal używany przez 27
krajów świata. Czołg T-34 powstał jako rozwinięcie serii czołgów pościgowych
(szybkobieżnych) BT. Zastąpił ostatecznie w eksploatacji pojazdy: BT-5, BT-7
oraz czołg piechoty T-26[1]. Wyróżniał się solidnością wykonania i dużą siłą
ognia. Początkowo jego skuteczność w polu walki była niska z powodu
nieergonomicznego projektu rozmieszczenia załogi i braku radiostacji.
Zastosowanie dwuosobowej wieży wymagało od dowódcy czołgu pełnienia jednocześnie
funkcji działonowego (cecha charakterystyczna dla wielu czołgów tego okresu).
Takie rozwiązanie było mniej efektywne od rozmieszczenia załóg nowych
niemieckich czołgów, których wieże mieściły trzyosobową obsadę (dowódcę,
działonowego i ładowniczego). Projekt i konstrukcja czołgu były stale
modernizowane. Poprawiono jego skuteczność i zmniejszono koszty produkcji.
Pojawiały się też jego nowe wersje. Z początkiem 1944 roku na polach bitewnych
pojawił się T-34/85, z potężniejszym działem kalibru 85 mm oraz wieżą
zaprojektowaną dla trzech czołgistów. Historia produkcji. Rewolucyjny projekt
„Nie mieliśmy niczego podobnego.” – Friedrich von Mellenthin[4]. Przed rokiem
1939 do najliczniejszych czołgów radzieckich należały: czołg lekki T-26 i seria
czołgów pościgowych BT. T-26 był powolnym czołgiem piechoty, zaprojektowanym w
celu dotrzymania kroku jej żołnierzom. Czołgi BT były tzw. czołgami szybkimi,
przeznaczonymi do walki z innymi pojazdami tego typu. Na polu walki miały
wykonywać zadania należące dawniej do kawalerii. Oddziały wyposażone w te
pojazdy miały dokonywać szybkich, zaskakujących manewrów oskrzydlających pozycje
obronne przeciwnika. Oba charakteryzowały się cienkim opancerzeniem.
Wytrzymywały ostrzał broni strzeleckiej, jednak były podatne na pociski rusznic
i dział przeciwpancernych. Stanowiące ich napęd silniki benzynowe łatwo ulegały
pożarom[1]. Czołgi były konstrukcjami opartymi o projekty innych krajów z
przełomu lat 20. i 30. XX w.: T-26 bazował na konstrukcji brytyjskiego czołgu
Vickers E. BT powstały na bazie projektu amerykańskiego inżyniera Waltera
Christie. 15 sierpnia 1937 roku dyrekcja Armii Czerwonej podjęła decyzję o
utworzeniu biura konstrukcyjnego w Charkowskiej Fabryce Parowozów (ChPZ) w
Charkowie, w celu skonstruowania następcy czołgów BT. Na szefa biura został
wyznaczony inżynier wojskowy 3. rangi Adolf Dik, który opracował kluczowe dla
projektu szkice nowo tworzonej maszyny. Jesienią jednak Dik wraz ze swym
zespołem został aresztowany przez NKWD i zesłany na łagry, a dalsze prace nad
prototypem przydzielono inżynierowi Michaiłowi Koszkinowi[5][6]. Prototypowy
czołg, nazwany A-20, został wyposażony w 25-milimetrowy pancerz, działo 45 mm i
nowy model dwunastocylindrowego silnika wysokoprężnego W-2, napędzanego mniej
łatwopalnym olejem napędowym. Miał także 8x6-kołowy wymienny układ jezdny (w
przeciwieństwie do 8x2 czołgów BT), który pozwalał na jazdę kołową bez
gąsienic[7]. Cecha ta w znacznej mierze wpływała na trwałość podwozi czołgów
tego typu. Prototypowe pojazdy na płaskim terenie rozwijały prędkość do 85 km/h.
Nie miało to jednak przełożenia na skuteczność bojową, a silnik znacznie
podnosił ciężar pojazdu. W późniejszym okresie uznano to za marnotrawstwo
przestrzeni wewnątrz wozu[1]. W konstrukcji A-20 wykorzystano także pozytywne
doświadczenia z prac (projekty BT-IS i BT-SW-2) nad pochyłym pancerzem.
Ustawione pod dużym kątem płyty pancerne, powodowały większe prawdopodobieństwo
załamania toru lotu (tzw. rykoszetu) pocisków przeciwpancernych niż pancerz
pionowy[8]. A-8 (BT-7M), A-20, T-34 Model 1940 i Model 1941Koszkin uzyskał
aprobatę Stalina na stworzenie drugiego prototypu, lepiej opancerzonego i
uzbrojonego, tzw. „czołgu uniwersalnego”[9][1]. Nazwano go A-32, od
32-milimetrowego pancerza przedniego. Posiadał działo 76,2 mm oraz taki sam
model silnika (W-2)[10]. Czołgi były testowane na poligonie w Kubince w 1939
roku. Udowodniono, że cięższy A-32 jest równie mobilny jak A-20. Cięższa wersja
A-32 z 54-milimetrowym przednim pancerzem i szerszymi gąsienicami została
przyjęta do produkcji pod oznaczeniem T-34. Oznaczenie to nawiązywało do roku
1934, kiedy Koszkin zaczynał formułować założenia projektu przyszłego czołgu (a
także uczczenia dekretu nakazującego zwiększenie sił pancernych)[10]. Dwa
prototypy T-34 zostały ukończone w styczniu 1940 roku. Przejechały wyczerpującą,
2000-kilometrową trasę z Charkowa do Moskwy (demonstracja dla przywódców ZSRR) i
dalej pod Linię Mannerheima. Planowano użycie pojazdów w toczącej się właśnie
wojnie z Finlandią. W rejon walk, dotarły one jednak już po ich zakończeniu.
Powróciły do Charkowa przez Mińsk oraz Kijów na przełomie kwietnia i maja 1940
roku[10]. Usterki wykryte w zawieszeniu po jeździe testowej zostały
poprawione[11]. Sprzeciw dowództwa oraz obawy o duże koszty produkcji zostały
ostatecznie zlekceważone przez władze polityczne. Pierwsza seria produkcyjna
nowych czołgów została ukończona we wrześniu 1940 roku. W tym czasie wstrzymano
w KhPZ produkcję czołgów T-26, BT oraz kilkuwieżowego czołgu średniego T-28 i
jego następcy T-29. Koszkin zmarł na zapalenie płuc na skutek wyczerpania jazdą
z Charkowa do Moskwy. Na czele biura konstrukcyjnego, zastąpił go twórca
zawieszenia T-34 – Aleksander Morozow. T-34 posiadał zawieszenie Christiego,
użyte wcześniej w czołgach BT. Został jednak pozbawiony możliwości jazdy na
kołach. Posiadał solidny pancerz, mocny silnik i szerokie gąsienice. Początkowa
wersja była wyposażona w działo 76,2 mm. Była często nazywana T-34/76
(pierwotnie oznaczenie niemieckie). W 1944 roku rozpoczęto produkcję drugiej
głównej wersji czołgu - T-34/85. Posiadała ona większą wieżę, wyposażoną w
działo kalibru 85 mm. Uruchomienie i utrzymanie produkcji. Oryginalny T-34 Model
1940 może zostać rozpoznany po nisko zawieszonej lufie działa L-11, pod
podwyższeniem osłony działa, mieszczącym jego mechanizm odrzutowy. Jest to
preprodukcja prototypowego pojazdu A-34 ze złożonym, jednoczęściowym przodem
kadłuba„Ilość jest jakością samą w sobie” – przypisywane Józefowi Stalinowi T-34
stał się przyczyną zmian w radzieckim przemyśle. Był najmocniej opancerzonym
czołgiem średnim wyprodukowanym do tej pory w ZSRR. Jego podzespoły wytwarzano w
różnych fabrykach: Charkowska Fabryka Paliwowa nr 75 dostarczała silniki W-2,
Leningradzka Fabryka Kirowska (dawny zakład przemysłowy Putiłowa) produkowała
działo L-11, zaś Fabryka Dynamo w Moskwie wytwarzała elementy elektryczne.
Czołgi były budowane początkowo w KhPZ nr 183, od początku 1941 roku w
Stalingradzkiej Fabryce Traktorów (STZ). W lipcu 1941 roku ich produkcja
rozpoczęła się w Fabryce „Krasnoje Sormowo” nr 112 w Gorkim. Czasem pojawiały
się problemy z wadliwymi płytami pancernymi[11]. Z powodu deficytu nowych
silników diesla W-2 czołgi T-34, początkowo produkowane w fabryce w Gorkim,
zostały wyposażone w stosowane w czołgach BT, spalające benzynę silniki lotnicze
MT-17 oraz niedoskonałe technicznie: skrzynię biegów i sprzęgło[12]. Jedynie
czołgi dowódców kompanii były wyposażone w radiostacje. Takie urządzenia były
wówczas drogie i dostarczane w małych ilościach. Działo L-11 nie spełniało
oczekiwań. Biuro projektowe Wasilija Grabina w Fabryce nr 92 w Gorkim
zaprojektowało lepsze działo noszące oznaczenie F-34. Wysocy urzędnicy nie
chcieli początkowo wydać zgody na ich produkcję. Oficjalną zgodę otrzymano od
Państwowego Komitetu Obrony w późniejszym terminie, po otrzymaniu pochwał dla
nowej konstrukcji od dowództw oddziałów eksploatujących czołgi w polu[1].
Nastąpiły naciski polityczne konserwatywnych członków rządu i dowódców armii.
Zamierzali oni przywrócić produkcję starszych czołgów T-26 i BT. Dążyli również
do zatrzymania produkcji T-34. Powodem tego były prowadzone prace nad projektem
udoskonalonego T-34M. Podobne polityczne przepychanki były kontynuowane w latach
powojennych, kiedy T-55, T-64 i T-72 były jednocześnie produkowane w różnych
fabrykach na zlecenie czołowych komunistów Rady Najwyższej ZSRR[13].
Niespodziewany atak Niemiec na Związek Radziecki 22 czerwca 1941 roku (Plan
Barbarossa) zmusił ZSRR do wstrzymania dalszych prac nad nowymi modelami czołgów
i przestawienia się na masową produkcję wdrożonych już konstrukcji. Gwałtowne i
szybkie ataki Niemiec wymusiły ewakuację zagrożonych zdobyciem fabryk czołgów za
Ural. KhPZ została przeniesiona w okolice obecnego zakładu Uralwagonzawod w
Niżnym Tagile, niegdyś Uralskim Zakładzie Wagonów im. Feliksa Dzierżyńskiego,
który przekształcono w Uralską Fabrykę Czołgów im. Józefa Stalina nr 183.
Fabryka Kirowska została ewakuowana, jeszcze zanim otoczono Leningrad, i
przeniesiona wraz z Charkowską Fabryką Paliwową do Fabryki Traktorów im. Józefa
Stalina w Czelabińsku, nazwanej wkrótce Tankograd („Miasto Czołgów”). Linię
montażową Fabryki Czołgów im. Klimenta Woroszyłowa nr 174 z Leningradu
przeniesiono do Uralskiej Fabryki oraz nowej Omskiej Fabryki nr 174. Zakład
Przemysłu Ciężkiego im. Sergo Ordżonikidze (UZTM) w Swerdłowsku przejął wiele
mniejszych fabryk. Zanim głównym ośrodkiem produkcyjnym uzbrojenia stały się
fabryki na Uralu, kompleksem przemysłowym była Stalingradzka Fabryka Traktorów
produkująca 40% wszystkich czołgów T-34[11]. Kiedy jednak zakład został otoczony
podczas ciężkich walk o Stalingrad, sytuacja zaczęła się pogarszać. Na skutek
braku surowców wprowadzono nowe metody produkcji, a wyprodukowane T-34 były
wypuszczane na pole bitwy często bez malowania[10]. Stalingrad utrzymał
produkcję do września 1942 roku. 12-cylindrowy silnik diesla czołgu T-34, Model
W-2, w Muzeum Czołgów w ParolaPrzerwa w produkcji stała się pretekstem do zmian
technologicznych, upraszczających obsługę i zmniejszających koszty produkcji. W
celu jej automatyzacji wprowadzono nowe rozwiązania, głównie kwestii spawania
oraz utwardzania płyt pancernych. Zastosowano pomysły profesora Jewgienija
Patona[14]. Projekt działa 76,2 mm F-34 Model 1941 uproszczono. Pierwotnie
składało się ono z 861 części, po poprawkach z 614[1]. W ciągu dwóch lat koszt
produkcji czołgu został zmniejszony z 269 500 w 1941 roku do 135 000 rubli[1].
Produkcja została wstrzymana w drugiej połowie 1942 roku, mimo że próbowano
zastąpić najbardziej doświadczonych pracowników fabryki, wysłanych na front,
siłą roboczą składającą się w 50% z kobiet, w 15% z dzieci i w 15% z inwalidów
oraz mężczyzn w wieku poprodukcyjnym. T-34, które miały być „pięknie wykonanymi
maszynami z doskonałym wykończeniem, porównywalnymi bądź lepszymi niż te z
Europy Zachodniej bądź Ameryki”, były lepiej wykończone niż w 1941, choć nie
zostały dopracowane w kwestii mechaniki[11]. Ulepszenia „Technologiczny
wyznacznik norm projektowania czołgów podczas II wojny światowej” – Steven
Zaloga et al[15] W 1942 roku rozpoczęto produkcję nowej sześciokątnej wieży,
której konstrukcję zapożyczono z zarzuconego projektu czołgu T-34M. Dzięki niej
T-34 posiadał wyposażoną w wielostronne wizjery kopułę dla dowódcy. Poprawiono
też wygodę obsługi. Ograniczone zaopatrzenie w kauczuk wymusiło zastosowanie
zespolonych kół drogowych, a do ulepszonej, 5-biegowej skrzyni i silnika dodano
nowe sprzęgło. W 1942 roku na pola bitew dostarczono niemieckie czołgi ze
skutecznymi w boju, długimi działami 75 mm. Po wprowadzeniu do produkcji T-34,
biuro projektowe Morozowa rozpoczęło pracę nad prototypem nowoczesnego czołgu
T-43. Nacisk położono na poprawę ochrony pancerza w stosunku do T-34. Dodano
również nowatorskie urządzenia takie jak drążek skrętny w zawieszeniu i
trzyosobową wieżę oraz poprzecznie ustawiony silnik. Z powodu zagrożenia wojną
zrezygnowano z wprowadzania nowego typu czołgu. Z T-43, opracowywanego w
bezpośredniej konfrontacji z projektem KW-13, tworzonym przez czelabińskie biuro
patentowe, zamierzano uczynić uniwersalny czołg, zdolny zastąpić zarówno T-34,
jak i ciężki czołg KW-1[15]. W 1943 roku Niemcy przeciwko wojskom radzieckim
wystawili nowe czołgi: Tygrysy i Pantery. Doświadczenia z bitwy pod Kurskiem i
sprawozdania dowódców z linii frontu wykazały, że 76-milimetrowe działa czołgu
T-34 nie wystarczały do sprawnej walki z nowymi maszynami wroga. Uznano
85-milimetrowe działa przeciwlotnicze za bardzo skuteczne w walce z niemieckimi
czołgami. Narodził się pomysł połączenia ich z czołgami[16]. W konsekwencji tego
odwołano prace nad T-43, a dowództwo radzieckie podjęło decyzję o przestawieniu
linii technologicznych fabryk na produkcję nowego modelu T-34 o zwiększonej (z
1,425 m do 1,6 m) średnicy wieży. Projekt tejże, zapożyczony z T-43, został
pośpiesznie dopasowany przez W. Kericzewa w Fabryce „Krasnoje Sormowo” do
potrzeb T-34[1]. W rezultacie nowy czołg T-34/85 posiadał dużo skuteczniejsze
działo oraz trzyosobową wieżę wyposażoną w radiostację. Teraz dowódca zajmował
się tylko dowodzeniem czołgiem, pozostawiając obsługę działa działonowemu i
ładowniczemu. Inną istotną częścią wyposażenia był peryskop obserwacyjny Vickers
Mk IV, skopiowany z przedwojennych polskich i brytyjskich projektów, który po
zamontowaniu na dachu wieży pozwalał dowódcy na swobodną obserwację terenu wokół
czołgu. Całkowita produkcja nieco spadła, gdy rozpoczęto wytwarzanie nowego
modelu czołgu. Mimo że T-34/85 nadal nie był gotowy na starcie z Panterą, po
zwiększeniu jego siły rażenia poprzez montaż nowego działa okazał się dużo
skuteczniejszy niż poprzednio. Decyzja o wzmocnieniu już istniejącego modelu
zamiast montowania nowego pozwoliła obywatelom ZSRR na wytwarzanie czołgów w
takiej liczbie, że różnice w uzbrojeniu mogły być uznane za nieistotne. W maju
1944 Wehrmacht posiadał jedynie 304 Pantery działające na froncie wschodnim,
podczas gdy pracownicy radzieccy, przyspieszając produkcję T-34/85, wytwarzali
do 1200 sztuk miesięcznie[15]. Stosunek jakości i produkcji do ceny[edytuj]Koszt
produkcji jednego czołgu T-34/85 był początkowo wyższy o 30% niż Modelu 1943, na
poziomie 164 tysięcy rubli; jednakże w 1945 roku spadł do 142 tysięcy[3]. W
trakcie wojny koszt czołgu spadł o połowę w stosunku do 1941 roku, gdy wynosił
270 tysięcy rubli[3]. W międzyczasie poziom produkcji utrzymał się mniej więcej
na tym samym poziomie, a zdolność penetracji pancerza przez działo oraz grubość
opancerzenia przodu jego wieży wzrosły dwukrotnie[1]. Dane o produkcji. T-34/85
z oznaczeniami Ludowego Wojska PolskiegoDo końca 1945 roku wyprodukowano około
57 tysięcy czołgów T-34: 34 780 oryginalnych T-34 w latach 1940-1944 oraz
kolejne 22 599 czołgów T-34/85 w latach 1944-1945[5][16]. Największym
producentem była Fabryka nr 183 (UTZ) z 28 952 czołgami T-34 oraz T-34/85,
zbudowanymi między 1941 a 1945 rokiem. Drugą co do wielkości produkcji była
Fabryka nr 112 (Krasnoje Sormowo) w mieście Gorki z 12 604 czołgami obu
typów[17]. W 1946 zostało zbudowanych 2701 czołgów, a później zaprzestano
produkcji na wielką skalę. Została ona uruchomiona na licencji w Polsce
(1951–1955) oraz w Czechosłowacji (1951–58), gdzie zostało zbudowanych
odpowiednio 1380 i 3185 czołgów. Później przestawiono się na produkcję czołgów
T-54/55, a następnie T-72. W późnych latach 60. XX wieku radziecki T-34/85
przeszedł program modernizacji (T-34M) na potrzeby eksportu i rezerwy.
Wyposażono go w elementy napędowe z serii czołgów T-54/55. W ten sposób
dostosowano go do ówczesnych standardów czołgów radzieckich. Nazewnictwa modelu.
Zdobyczne czołgi T-34 Model 1943, używane przez WehrmachtNiemiecki wywiad
podczas II wojny światowej przypisywał modelom T-34/76 i T-34/85 drobne zmiany w
nazewnictwie polegające na wstawieniu dodatkowej litery, np.T-34/76A. Ta
terminologia była najczęściej stosowana na Zachodzie, szczególnie w literaturze
popularnej. Armia Czerwona nigdy nie ustalała zasad nazewnictwa produkowanych
przez siebie seryjnych modeli[10]. Jednak od lat 80. XX w. w pracach wielu
autorów (szczególnie amerykańskiego specjalisty od wozów bojowych, Stevena
Zalogi) stosowano nazewnictwo rosyjskie: T-34 i T-34-85, wraz z niewielkimi
wyróżnieniami modeli na podstawie roku produkcji, np. T-34 Model 1940. Użyty
tutaj system nazewnictwa jest podobny do amerykańskiego, z wyjątkiem przyjętej w
Polsce nazwy T-34/85 dla czołgów T-34 z działem 85 mm. Niektórzy rosyjscy
historycy stosują inne nazewnictwa: pierwszy T-34 opisują jako T-34 Model 1940
zamiast 1939, wszystkie T-34 z pierwotną wieżą i działem F-34 nazywają T-34
Model 1941 w miejsce Modeli 1941 i 1942, zaś T-34 z sześciokątną wieżą – Model
1942 zamiast Modelu 1943[12]. Zdobyte czołgi T-34 w niemieckiej eksploatacji
nazywano Panzerkampfwagen T-34(r), gdzie (r) jest skrótowcem od Russland
(Rosji). Finowie nazwali czołg T-34 Sotka od gągoła, kaczki morskiej, ze względu
na jego boczną sylwetkę przypominającą pływające ptactwo wodne (z tym związek
mają wspomnienia fińskiego asa pancernego Lauriego Heino). T-34/85 został
nazwany pitkäputkinen Sotka, "długolufową Sotką". T-34 (w niemieckim
nazewnictwie: T-34/76) – oryginalna wersja z działem 76,2 mm. Model 1940
(T-34/76A) – wczesne uruchomienie produkcji z prowizorycznym działem czołgowym
76,2 mm L-11 w dwuosobowej wieży. Model 1941 (T-34/76B) – właściwa produkcja z
cięższym pancerzem oraz skutecznym działem F-34 76,2 mm. Model 1942 (T-34/76C) –
wiele drobnych udoskonaleń w produkcji. Model 1943 (T-34/76D, E oraz F) – odlana
nowa, sześciokątna wieża, przez Niemców nazywana „Myszką Miki” z powodu jej
charakterystycznego wyglądu z otwartymi dwiema jednakowymi, okrągłymi klapami
zamontowanymi na jej dachu[18]. Wprowadzono również nową kopułę dla dowódcy.
T-34/57 – mniej niż 324 czołgi T-34 w roku 1941 i w latach 1943–44 zostały
uzbrojone w szybkostrzelne działa 57 mm ZiS-4 lub ZiS-4M, aby służyć jako
niszczyciele czołgów[19]. Część z nich wzięła udział w bitwie o Moskwę. T-34/85
– jako najważniejsze udoskonalenie zawierał trzyosobową wieżę z długim działem
85 mm. Model 1943 – produkcja z działem D-5T 85 mm trwała krótko, od lutego od
marca 1944 roku. Model 1944 – ostateczny model z prostszym w wykonaniu działem
ZiS-S-53 85 mm, radioodbiornikiem przeniesionym z kadłuba do lepiej
rozplanowanej wieży, posiadającej nowy wizjer dla działonowego. Do T-34/85 także
po wojnie wprowadzano liczne techniczne ulepszenia, przede wszystkim w ramach
radzieckich programów modernizacyjnych w 1960 i 1969 roku. Wszystkie modele
T-34/85 mają podobny wygląd zewnętrzny. Przedwojenne plany udoskonalenia czołgu
T-34 zostały wznowione w 1944, a nowe modele ujednolicano z czołgiem T-44. Nowy
czołg T-44 posiadał wieżę zaprojektowaną na wzór tej z T-34/85 i całkowicie nowy
kadłub z drążkiem skrętnym i poprzecznie montowanym silnikiem. Był niższy niż
T-34/85 i był prostszy w produkcji. Od 150 do 200 tych czołgów zostało
zbudowanych przed końcem wojny. Po pewnych modyfikacjach w napędzie wraz z nową
wieżą i działem stał się czołgiem T-55, którego produkcja została rozpoczęta w
1947 roku. Szeroko eksportowane egzemplarze T-34/85 produkcji czechosłowackiej
można rozpoznać po półstożkowej, opancerzonej owiewce (wyglądającej jak
ustawiona tyłem do kierunku jazdy chochla) na lewym tylnym, pochylonym panelu
bocznym w przedziale silnikowym sponsonu. Wersje[edytuj]Rozpoznanie różnych
wersji czołgu T-34 może być skomplikowane. Odlewy wież, powierzchowne szczegóły
i uzbrojenie różniły się w zależności od fabryki, w której zostały
wyprodukowane. Nowe funkcje były dodawane w trakcie produkcji lub dopasowywane
do starszych czołgów. Uszkodzone i wyłączone z walki czołgi montowano od nowa.
Czasami dodawano do nich wyposażenie nowszych modeli, a nawet całkiem nowe
wieże. Niektóre egzemplarze miały także dodatkową osłonę przeciwpancerną,
zrobioną z zezłomowanej stali o różnej grubości, zespawanej na kadłubie i wieży.
Tak zmodyfikowane czołgi nosiły nazwę z ekranami (ros. с экранами, ‘z
ekranami’)[11]. Pierwsze czołgi wyprodukowane w 1940 zostały zainstalowane wraz
z radioodbiornikiem 10-RT 26E, instalowanym także na działach samobieżnych
SU-100. 10-RT 26E został wkrótce zastąpiony przez model 9-RS. Od 1953 roku
modele T-34/85 były wyposażane w radioodbiorniki R-113 Granat. Inne bojowe
pojazdy opancerzone zbudowane na podstawie T-34. Czołgi z miotaczem płomieni –
OT-34 i OT-34/85, wyposażone w miotacz ognia, montowany w miejsce kadłubowego
karabinu maszynowego. PT-1 T-34/76 — Protiwominnyj Trał (trał przeciwminowy) –
czołg z trałem naciskowym, najczęściej budowany na podwoziu T-34 Model 1943 oraz
T-34/85[20]. Działa samobieżne – Podwozie T-34 było używane jako podstawa dla
serii dział samobieżnych: SU-122, SU-85, SU-100. Po II wojnie światowej niektóre
czołgi T-34 zostały wyposażone w haubice 122 mm i były używane jako artyleria
samobieżna przez wojska Syrii i Egiptu. W Chinach, na podwoziu T-34, zbudowano
podwójnie sprzężoną samobieżną armatę przeciwlotniczą kalibru 37 mm, noszącą
oznaczenie Typ 63. Pojazdy wsparcia oparte na czołgu T-34. WZT T-34 (z prawej)
holuje uszkodzony czołg podczas bitwy pod KurskiemProdukcja wielu pojazdów
wsparcia – a nawet cywilnych traktorów oraz dźwigów – budowanych na podwoziu
T-34 rozpoczęła się podczas działań wojennych, a zakończyła się w latach 90. XX
wieku. Zdecydowana większość z nich to przeróbki starych lub zniszczonych
czołgów i dział samobieżnych. Czołgi mostowe – stare czołgi przebudowywane w
polu lub w zakładach naprawczych. Wraki te wraz z przyczepionymi częściami
mostowymi zatapiano w wodzie w dwóch rzędach na potrzeby specjalnych operacji
przekraczania rzek, później zaś były wyciągane z wody i naprawiane w celu
ponownego użycia. Wozy zabezpieczenia technicznego – podczas II wojny światowej
niektóre stare czołgi były przerabiane na wozy zabezpieczenia technicznego
(WZT-y) poprzez pokrycie pierścienia wieży lub dodanie nadbudówki. Po wojnie te
zabiegi przetwórcze zostały sformalizowane w udanej produkcji bardziej
dopracowanych modeli. Obecnie 2 egzemplarze znajdują się w muzeum w Dolinie
Śmierci na Słowacji. Dane taktyczno-techniczne. Modele radzieckich czołgów
średnich z okresu II wojny światowej T-34 Model 1940 T-34 Model 1941 T-34 Model
1942 T-34 Model 1943 T-43 prototyp T-34/85 T-44 Waga 26 t 26,5 t 28,5 t 30,9 t
34 t 32 t 31,9 t Działo 76,2 mm L-11 76,2 mm F-34 76,2 mm F-34 76,2 mm F-34 76,2
mm F-34 85 mm ZiS-S-53 85 mm ZiS-S-53 Amunicja 76 nabojów 77 nabojów 77 nabojów
100 nabojów 60 nabojów 58 nabojów Paliwo 460 l 460 l 610 l 790 l 810 l 642 l
Zasięg na drodze 300 km 400 km 400 km 465 km 300 km 360 km 300 km Opancerzenie
15–45 mm 20–52 mm 20–65 mm 20–70 mm 16–90 mm 20–90 mm 15–120 mm Koszty 270 000
rubli 193 000 rubli 135 000 rubli 164 000 rubli Uwagi: wymiary, prędkości jazdy,
moc silnika nie różniły się znacząco, z wyjątkiem T-43, który był wolniejszy niż
T-34. Przypisy:[1][3][21],,. Historia wojenna[edytuj] II wojna światowa. T-34
Model 1942 s ekranami, wraz z dodatkową osłoną przeciwpancerną przyspawaną do
kadłuba, koło Leningradu, rok 1942 T-34 z fabryki 112. zniszczony w trakcie
bitwy pod Prochorowką, rok 1943 Niemiecka makieta T-34 zbudowana na zdobytej
polskiej tankietce TK-3T-34 był główną siłą pancerną w radzieckich działaniach
przeciwko Niemcom. Pojawienie się tego czołgu latem 1941 roku stanowiło
psychologiczny wstrząs dla niemieckich żołnierzy, którzy byli przygotowani do
stawienia czoła gorszemu przeciwnikowi radzieckiemu. Fakty te zostały
przedstawione w pamiętniku Alfreda Jodla, który był zaskoczony pojawieniem się
czołgu T-34 w Rydze[1]. T-34 mógł skutecznie konkurować z wszystkimi niemieckimi
czołgami z 1941 roku. Jednakże doświadczał poważnych problemów, np. z silnikami
unieruchamianymi przez wsysany kurz i piasek (pierwotny filtr Pomon był niemal
całkowicie nieskuteczny) oraz mechanicznych, nękających jego skrzynię biegów i
sprzęgło. Co najmniej połowa wszystkich strat w czołgach pierwszego lata była
spowodowana awariami, dużo mniej zniszczeń natomiast było skutkiem niemieckiego
ognia, choć w danych statystycznych liczyły się także stare, nienaprawiane
czołgi[1]. Występowały braki logistyczne co do naprawy sprzętu. Nierzadko załogi
wczesnych czołgów T-34 przybywały na bitwę z zapasową skrzynią biegów na
pokrywie silnika. Dopiero późniejsze rozwiązania technologiczne zniwelowały
usterki mechaniczne. Zimą 1941/42 roku T-34 ponownie zdominowały niemieckie
czołgi dzięki zdolności poruszania się po grząskim błocie lub śniegu bez
zsunięcia się w dół. Niemieckie czołgi nie mogły przejeżdżać przez tereny, z
którymi radził sobie T-34. PzKpfw IV używał niedostosowanego do warunków
pogodowych zawieszenia resoru piórowego oraz wąskiej gąsienicy, mając skłonności
do tonięcia w grząskich terenach[22]. Niemiecka piechota, najczęściej wyposażona
w działa przeciwpancerne PaK 36 37 mm, nie miała żadnych skutecznych środków na
powstrzymanie T-34. W trakcie bitwy o Francję PaK 36 został nazwany kołatką do
drzwi, ze względu na nieskuteczną penetrację wszystkich czołgów poza lekkimi,
natomiast owo pukanie informowało załogi cięższych pojazdów o położeniu załogi
obsługującej to działo. Załogi niemieckie wyposażone w tę broń, które walczyły
na froncie wschodnim, nie mogły zatem niszczyć czołgów radzieckich. Wymuszało to
na nich użycie cięższych dział ciągnionych – o większej sile rażenia, takich jak
skuteczniejsze PaK 38, nowsze i dużo cięższe PaK 40 oraz działa 88 mm. Jedynie
niski poziom wyszkolenia załóg czołgów, nieudolność dowódców radzieckich oraz
oszczędna dystrybucja powstrzymały czołg T-34 przed osiąganiem większych
sukcesów. W latach 1942-1943 Armia Czerwona położyła nacisk na odbudowę strat z
1941. Poprawiono umiejętności taktyczne. Produkcja czołgu T-34 wzrosła
gwałtownie, ale do jego konstrukcji wprowadzano wyłącznie ulepszenia, które
mogły się przyczynić do przyspieszenia produkcji. Radzieccy projektanci zdawali
sobie sprawę z konieczności poprawy pewnych niedociągnięć konstrukcji, lecz
takie ulepszenia musiałyby doprowadzić do zwiększenia czasu oraz kosztów
produkcji i z tego powodu nie mogły być zastosowane. W 1943 produkcja T-34
wzrosła do przeciętnie 1300 sztuk miesięcznie[1], dużo więcej od niemieckich
szacunków. Jednakże radzieckie straty daleko przekraczały niemieckie z powodu
braku umiejętności taktycznych. W odpowiedzi na samą liczbę pojawiających się na
polu bitwy czołgów T-34 oraz rosnącego zapotrzebowania na większą siłę ognia,
Niemcy zaczęli rozstawiać bardzo dużą liczbę szybkostrzelnych dział PaK 40 75
mm, zarówno holowanych, jak i samobieżnych. Te ostatnie zaczęto budować w 1943
roku. Od 1942 roku i w połowie 1943 roku Niemcy rozpoczęli rozmieszczanie
potężnych czołgów ciężkich typu Tygrys oraz średnich Pantera, których pojawienie
się wzbudziło potrzebę ulepszenia czołgu T-34. Te poprawione wersje pojawiły się
w dwóch godnych zauważenia postaciach: lepiej opancerzonej wersji z 1943 roku,
która zawierała bardziej pojemny i wytrzymały zbiornik oraz zmodyfikowaną wieżę,
a także wersji z 1944 z nową wieżą, utrzymującą kształt działa p-panc./p-lot. 85
mm ZiS. Te ostatnie miało znacząco większą siłę rażenia, w stosunku do
poprzedniego działa 76,2 mm F-34 i ostatecznie dało T-34 zdolności ofensywne,
których tak silnie potrzebowała armia radziecka. W ostatnich latach wojny
poprawiona taktyka radzieckich czołgistów była nadal gorsza od niemieckiej, ale
wzrost operacyjnego i strategicznego wyszkolenia Armii Czerwonej oraz większe
zapasy czołgów pomogły obniżyć statystyki strat[1]. Projekt T-34/85 dał Armii
Czerwonej czołg o większym opancerzeniu i mobilności niż niemieckie PzKpfw IV i
Sturmgeschütz III. Ten pojazd nie miał natomiast możliwości rywalizacji z
Panterą ani w dziale, ani w pancerzu. Dla żołnierzy ZSRR zaletą była dużo
mniejsza liczba Panter niż T-34, a T-34/85 był wystarczająco dobry, by
odpowiednio wyszkolona załoga mogła w różnych sytuacjach taktycznych przechylić
szalę na swoją stronę. Na początku wojny czołgi T-34 stanowiły tylko 4%
radzieckiego arsenału czołgowego, lecz pod koniec wojny było to już co najmniej
55% masowej produkcji czołgów ZSRR (na podstawie listy w[1]; Żeltow[12] wymienia
nawet większe wartości). Do czasu, gdy T-34 zastąpił starsze modele i stał się
dostępny w większych ilościach, nowsze niemieckie czołgi, takie jak ulepszona
Pantera, miały nad nim przewagę. Także radzieckie czołgi Iosif Stalin z późnej
fazy wojny były lepiej uzbrojone i opancerzone niż T-34. Naturalną rzeczą wydaje
się porównanie ze sobą T-34 oraz amerykańskiego czołgu średniego M4 Sherman.
Każdy z tych czołgów stanowił fundament sił opancerzonych w poszczególnych
armiach alianckich. T-34 był najnowocześniejszym czołgiem w chwili, kiedy
rozpoczęto jego produkcję, podczas gdy Sherman stał się ważnym uczestnikiem
wojny od momentu pojawienia się w Afryce Północnej i na Pacyfiku w 1942 roku.
Oba modele były unowocześniane i ulepszane na szeroką skalę przez cały okres ich
eksploatacji, otrzymując nowe wieże z potężniejszymi działami. Oba zostały
zaprojektowane w celu uproszczonego wytwarzania i eksploatacji przy poświęceniu
części wydajności. Żaden z nich nie mógł się równać z niemieckimi czołgami:
Panterą i Tygrysem w opancerzeniu i sile rażenia. Bardziej porównywalne były
radziecki czołg ciężki IS-2 oraz amerykański M26 Pershing[11]. Czołgi te miały
służyć przede wszystkim jako wsparcie piechoty. Rola „czołgu przeciwczołgowego”
była również ważna. Produkcja niemieckich czołgów była ograniczona do względnie
małej liczby skutecznych, lecz skomplikowanych w konstrukcji pojazdów (po części
z powodu przestawienia produkcji na działa samobieżne), co stawiało je w
niekorzystnej sytuacji. Decyzja funkcjonariuszy ZSRR o budowie dużej liczby
czołgów T-34, przy stopniowym poprawianiu i upraszczaniu ich konstrukcji
udowodniła skuteczność strategii, która pomogła w wygraniu II wojny światowej.
Po II wojnie światowej Północnokoreański T-34/85, który został zniszczony na
moście na południe od Suwon w wyniku amerykańskiego ataku powietrznego w trakcie
wojny koreańskiejCzołgi T-34/85 używane były, po zakończeniu II wojny światowej,
w wielu państwach świata. W inwazji Korei Północnej na Południową, w czerwcu
1950 roku, brała udział pełna brygada, wyposażona w około 120 pojazdów T-34/85.
Następne T-34 dołączyły do sił uderzeniowych w późniejszym czasie[23]. Radziły
one sobie z czołgami M24 Chaffee, M4 Sherman , ale już nie z M26 Pershing i
Centurionami, będącymi na uzbrojeniu sił ONZ. Północnokoreańska 105. Brygada
Pancerna początkowo odnosiła liczne zwycięstwa nad piechotą południowokoreańską,
siłami Task Force Smith oraz amerykańskimi czołgami. Ciągle używane przez
Amerykanów 60 milimetrowe bazooki z 2 wojny światowej były bezużyteczne
przeciwko tym pojazdom[23]. Północnokoreańskie T-34 straciły swoje atuty, kiedy
napotkały amerykańskie czołgi M26 i lotnictwo specjalizujące się w atakowaniu
punktowych celów naziemnych, a także kiedy amerykańska piechota została
uzbrojona w 90 milimetrowe Super Bazooki, pośpiesznie przerzucone ze Stanów
Zjednoczonych. Przebieg wojny obrócił się na korzyść sił ONZ w sierpniu 1950
roku, gdy Koreańczycy z Północy odnieśli duże straty w czołgach w serii bitew,
podczas których ich przeciwnicy użyli nowego uzbrojenia. Lądowanie Amerykanów w
Inchon (15 września) doprowadziło do przecięcia północnokoreańskich linii
zaopatrzeniowych. W związku z tym północni Koreańczycy rzucili się do ucieczki.
Wiele pojazdów T-34 oraz innego ciężkiego sprzętu zostało porzuconych. Do czasu,
gdy wojska Korei Północnej wycofały się z Południa, wszystkie 239 czołgi T-34
oraz 74 działa samobieżne SU-76 zostały porzucone[23]. W późniejszym czasie
rzadko dochodziło do starć z północnokoreańskimi wojskami pancernymi[24].
Chińskie czołgi T-34 wzięły również udział w Wojnie Koreańskiej. Były też tam
produkowane pod nazwą Typ 58. Ich produkcję wstrzymano na rzecz ulepszonego -
Typ 59. Pewna liczba pojazdów T-34, została w Chinach przebudowana na wozy
strażackie. Fińska armia używała czołgów T-34, które zdobyła w czasie wojny z
ZSRR. Pewną ich ilość zakupiła również od Niemiec i (po wojnie) od ZSRR. Import
czołgów trwał do lat 60. XX wieku. Wiele z tych pojazdów zmodernizowano poprzez
montaż dodatkowego fińskiego lub zachodniego wyposażenia. Czołg T-34/85 Armii
Bośniackich Serbów w trakcie operacji Joint Endeavor.Wiele armii krajów Europy
Wschodniej (później należących do Układu Warszawskiego) było zaopatrywanych w
T-34. Czołgi te wykorzystywano przy tłumieniu powstania, które wybuchło w NRD 17
czerwca 1953 roku. Używały ich obie walczące strony w czasie powstania
węgierskiego w 1956. Były używane na Bliskim Wschodzie, w wojnie wietnamskiej,
oraz w wojnie bośniackiej. W maju 1995 roku serbski T-34 zaatakował placówkę
UNPROFOR-u, obsadzoną przez 21. Pułk Królewskich Inżynierów w Bośni, raniąc
brytyjskiego strażnika pokoju[25]. Chorwacja odziedziczyła dwadzieścia pięć lub
trzydzieści sztuk po Jugosławii, lecz wkrótce wycofała je z użytku. Czołgi T-34
były sporadycznie używane w Afganistanie (nie wiadomo, czy zostały zastosowane
przeciwko siłom koalicji). Saddam Husajn posiadał je w armii irackiej we
wczesnych latach 90. XX wieku. Kilka afrykańskich państw, w tym Angola i
Somalia, wykorzystywało T-34/85 w ostatnich latach. Kubańskie T-34/85 były
używane w czasie walk z desantem w Zatoce Świń w 1961. Widziano je także podczas
interwencji zbrojnej Kubańczyków w wojnie domowej w Angoli[26]. 15 lipca 1974
roku Siły Narodowej Gwardii Cypryjskiej, wyposażone w około trzydzieści pięć
czołgów T-34/85, pomogły w organizacji zamachu stanu greckiej junty przeciwko
demokratycznie wybranemu prezydentowi, arcybiskupowi Makariosowi. Czołgi te były
widywane podczas szeroko zakrojonych działań przeciwko siłom tureckim w trakcie
tzw. inwazji tureckiej w lipcu i sierpniu 1974 roku. Wzięły udział w dwóch
ważnych akcjach: pod Kioneli i Kyrenią 20 lipca 1974[27]. Inne kraje Po drugiej
wojnie światowej T-34 był używany w 40 krajach; w 1996 roku pozostawał w służbie
w 27 krajach, oznaczonych asteryskiem[24]. Europa oraz Ameryki Albania* Austria
Bułgaria* Cypr Czechosłowacja Finlandia Jugosławia* Kuba NRD Polska Rumunia*
Węgry ZSRR Bliski Wschód oraz Azja Afganistan* Chińska Republika Ludowa* Egipt*
Indonezja Irak Jemen Południowy (LPRJ)* Jemen Północny (JRA) Korea Północna*
Laos Liban* Libia* Mongolia* Syria* Wietnam* Afryka Algieria* Angola* Etiopia*
Gwinea* Gwinea-Bissau* Gwinea Równikowa* Kongo* Mali* Mozambik* Somalia* Sudan*
Togo* Zimbabwe* Skuteczność bojowa Polski T-34 Model 1943 w Muzeum Uzbrojenia w
Poznaniu. Sześciokątna wieża modelu z 1943 odróżnia go od innych."Najlepszy
czołg na świecie" – Marszałek polny Paul Ludwig Ewald von Kleist[28] Skuteczność
bojowa wczesnowojennych czołgów T-34 może być oceniana w odniesieniu do
czynników „twardych”, czyli opancerzenia, siły ognia (rażenia) i mobilności,
oraz czynników „miękkich”, takich jak wygoda załogi, przyrządy wizji,
rozplanowanie zadań załogi itd. Przy produkcji T-34 położono większy nacisk na
czynniki twarde niż miękkie. W 1941 roku gruby, pochyły pancerz T-34 stanowił
przeszkodę dla całego niemieckiego oręża przeciwpancernego, z wyjątkiem
holowanych dział 88 mm. Od połowy 1942 roku T-34 stawał się podatny na
uszkodzenia ze strony ulepszonych niemieckich czołgów i tak pozostało do końca
wojny. Jego opancerzenie było podobne bądź lepsze w stosunku do porównywalnych
czołgów, takich jak amerykański M4 Sherman oraz niemiecki PzKpfw IV. Pod
względem siły rażenia, 76-milimetrowe działo czołgu T-34 z amunicją
przeciwpancerną mogło przebić z łatwością każdy niemiecki pojazd z 1941 roku.
Działo to strzelało również niszczycielskimi materiałami wybuchowymi. W 1943
roku działo 76 mm nie mogło przebić przedniego pancerza Pantery i nie było
porównywalne z długim 75 mm Pantery oraz 88 mm Tygrysa. Wprowadzenie
radzieckiego działa 85 mm w 1944 roku nie uczyniło czołgu T-34/85 podobnym w
sile rażenia, ale „osiemdziesiątka piątka” mogła z wystarczającej odległości
przebijać zarówno Panterę, jak i Tygrysa[29][30]. T-34/85 z tyłu. Na środku
znajduje się okrągły właz do przedziału napędowego, otoczony rurami wydechowymi.
Świece dymne MDSz z tyłu kadłuba oraz dodatkowe zbiorniki z paliwem na bokach.W
zakresie mobilności, szeroki rozstaw gąsienic czołgu T-34, dobre zawieszenie i
mocny silnik dały mu niespotykane osiągi terenowe. Czołgi niemieckie pierwszej
generacji nie dorównywały radzieckim. T-34 nie był czołgiem ergonomicznym, mimo
pewnej poprawy w trakcie wojny. Wszystkie wersje uzbrojone w działa 76 mm bardzo
przeszkadzały czołgistom z powodu ciasnego układu dwuosobowej wieży. Widoczność
pola bitwy u dowódcy była słaba. Otwierający się na zewnątrz właz wymuszał na
nim obserwowanie pola walki poprzez pojedynczą szparę wzrokową oraz peryskop.
Musiał on także pełnić dodatkową funkcję – działonowego. Dla kontrastu większość
ówczesnych amerykańskich i niemieckich czołgów średnich, posiadało dużo lepsze
trzyosobowe wieże dla dowódcy, działonowego i ładowniczego. Układ trzyosobowej
wieży pozwalał dowódcy czołgu skoncentrować się na dowodzeniu swoją załogą oraz
koordynowaniu swoich działań z resztą jego jednostki, bez przymusu kierowania
osobnymi zadaniami, takimi jak celowanie czy ładowanie działa. Miało to duże
znaczenie dla efektywności załogi. Konstruktorzy T-34/85 naprawili problem,
który został rozpoznany przed wojną. Wielu niemieckich dowódców lubiło podnosić
siedzenie w czołgu i zza włazu obserwować pole walki. W wersjach T-34
wyposażonych w działa 76 mm było to niemożliwe[1]. Wieża czołgu T-34/85 z kopułą
dowódcy pozwalającą na wielostronne widzenie (wprowadzoną w krótkim czasie
poprzez uruchomienie produkcji T-34 Modelu 1943)Widoczność z siedzenia kierowcy
była słaba. Wąski zakres widzenia niekorzystnie oddziaływał na jego zdolności
taktyczne. Ładowniczy także miał trudną pracę z uwagi na brak platformy wieży
(obracającej się podłogi, która porusza się, gdy wieża wykonuje obrót). Ten
problem był spotykany w wielu innych czołgach, na przykład amerykańskim M3
Stuart. Podłogę pod wieżą T-34 stanowiła amunicja składowana w małych metalowych
skrzyniach, ukrytych pod gumową matą. Było tam dziewięć gotowych pocisków
amunicji, upakowanych na stojakach z boku przedziału bojowego. Gdy te dziewięć
początkowych pocisków zostało wystrzelonych podczas walki, załoga musiała
wyciągać dodatkową amunicję ze skrzyni na podłodze, która przez to stawała się
zaśmiecona przez otwarte skrzynie i matowanie. To rozpraszało załogę i
zmniejszało jej wydajność[1]. Innymi kluczowymi czynnikami, osłabiającymi siłę
uderzenia T-34 na polu walki były: niewyszkolone dowództwo, nieopracowana
taktyka walki pancernej oraz pospieszne wyszkolenie załóg. Było to konsekwencją
czystek komunistycznych wśród zespołu radzieckich oficerów, w późnych latach 30.
XX wieku. Stracenie oficerów, podoficerów i wyszkolonego personelu przyczyniło
się do katastrofalnych klęsk Armii Czerwonej w 1941 roku. Wiele załóg
przystępowało do boju tylko z podstawowym wyszkoleniem wojskowym oraz przebytym
72-godzinnnym przeszkoleniem. Problemy te nawarstwiały się przez nieergonomiczną
konstrukcję T-34 i brak radiostacji we wczesnej fazie wojny, co praktycznie
uniemożliwiało koordynację jednostek pancernych podczas walki. Niemieccy
czołgiści odkryli, że radzieckie siły pancerne atakowały w sztywnych formacjach,
i zyskiwali małą przewagę w terenie[1]. W latach 1943–1944 znacząco zmniejszono
problemy w wyszkoleniu radzieckich załóg, aczkolwiek Niemcy do końca wojny
dysponowali lepiej wyszkolonymi czołgistami. Czołg jako symbol Niektóre czołgi
T-34 w krajach radzieckich instalowano jako pomniki wojenne. Monument czołgu
T-34/85 we wschodnioniemieckim mieście Karl-Marx-Stadt (Chemnitz) był celem
ataku bombowego z 1980 roku, który spowodował niewielkie zniszczenia pojazdu i
wybicie pobliskich okien. Zamachowiec Josef Kneifel został skazany na dożywotnie
więzienie w Bautzen. Wypuszczono go po zawarciu umowy z rządem Niemiec
Zachodnich w 1987 roku. Po Zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku czołg został
przeniesiony do muzeum w Ingolstadt. Pomnik bitwy o przełęcz dukielską (1944) po
słowackiej stronie Przełęczy. Niemiecki Pz-IV J (po prawej) wraz z T-34/85.Inny
czołg, umieszczony na szczycie pomnika radzieckich czołgistów w Pradze, był
obiektem poważnych kontrowersji. Pomnik, znany także lokalnie jako „Święty
Czołg”, był przeznaczony do wystawienia czołgu T-34/85 sierżanta I. G.
Gonczarenki, pierwszego radzieckiego pojazdu, który wjechał do Pragi w maju 1945
roku (faktycznie dźwigał czołg ciężki IS-2M). Dla wielu w Pradze czołg był
wspomnieniem inwazji radzieckiej, która zakończyła Praską Wiosnę 1968 roku.
Pojazd został pomalowany przez artystę Davida Černego w 1991 roku. Po oficjalnym
proteście rządu rosyjskiego Černy został aresztowany, a na czołg nałożono
oficjalną farbę zieloną. Po publicznych demonstracjach pojazd odmalowano na
różowo przy aprobacie piętnastu posłów parlamentu. Ostatecznie czołg został
usunięty z widoku publicznego i przeniesiony do muzeum wojskowego[31][24].
Kolejny T-34 uprzednio pomalowany na różowo to czołg na ulicy Nelsona Mandeli w
Londynie. W popularnym serialu telewizyjnym Czterej pancerni i pies na motywach
powieści Janusza Przymanowskiego bohaterowie używali właśnie czołgu T-34 o
nazwie Rudy 102, który stał się później jedną z ikon polskiej kultury narodowej.
Trwający miesiącami kryzys polityczny, skupiony wokół skandalu w gabinecie
Ferenca Gyurcsányego (2006), osiągnął szczyt w trakcie oficjalnej pięćdziesiątej
rocznicy rewolucji węgierskiej 1956 roku. Protestujący zdołali uruchomić
nieuzbrojony czołg T-34, który był częścią wystawy pamięci i używali go w
zamieszkach przeciw policji. Czołg stracił paliwo po kilkuset metrach jazdy, a
kierujący nim nie spowodowali żadnych obrażeń wśród ludzi[32]. Znaczenie Pomnik
T-34 przed białoruskim teatrem w Grodnie"Wrażenie, jakie wywarł, miało wielki
wpływ na późniejszy rozwój czołgów na całym świecie" – John Milsom[33] T-34 był
jednym z najważniejszych oręży Armii Czerwonej w II wojnie światowej. Gdy po raz
pierwszy pojawił się na polu bitwy w 1940, zyskał pozycję najlepiej
zaprojektowanego pojazdu na świecie[11][34]. W połowie wojny T-34 nie był już
technicznie lepszy od swoich przeciwników, ale utrzymał swoją skuteczność w
walce[11]. Poprawiony T-34/85 pozostał standardowym radzieckim czołgiem średnim
z nieprzerwaną produkcją do końca wojny w 1945. Niemcy odpowiedzieli na T-34,
wprowadzając całkowicie nowe, bardzo drogie i skomplikowane technologicznie
czołgi drugiej generacji, znacznie spowalniając ich wytwarzanie. Pozwoliło to
fabrykom ZSRR na utrzymanie produkcji na wyższym poziomie[11]. Niemcy zdołali
wyprodukować jedynie 6557 sztuk Panter wszystkich typów, 2027 -
Tygrysów[35][36], natomiast samych czołgów T-34/85 wyprodukowano 22 559 sztuk.
T-34 zastąpił najwięcej lekkich, średnich oraz ciężkich czołgów obsługiwanych
przez żołnierzy ZSRR. Jego ciągłe doskonalenie bezpośrednio doprowadziło do
produkcji późniejszych T-44, T-54 i T-55, montowanych do 1981 i używanych do
dziś. T-34 (Model 1941)[1] T-34 w United States Army Ordnance Museum Dane
podstawowe Państwo ZSRR Producent Charkowskie Biuro Projektowe im. Aleksandra
Morozowa Typ pojazdu czołg średni Trakcja gąsienicowa Załoga 4 osoby Historia
Prototypy 1937–1940 Produkcja 1940–1958 Wycofanie 1996 Wyprodukowano ok. 84 070
Dane techniczne Silnik 12-cylindrowy, wysokoprężny, czterosuwowy, widlasty model
W-2 o mocy 500 KM (370 kW} Transmisja mechaniczna Poj. zb. paliwa zasadnicze
460–480 l, dodatkowe 134 l Pancerz spawany z płyt walcowanych, grubość do 52 mm
Długość 6,68 m Szerokość 3 m Wysokość 2,45 m Prześwit 0,40 m Masa 26,5 tony Moc
jedn. 17,5 KM/tonę Osiągi Prędkość 53 km/h Zasięg 300 km (po drodze) 230 km (w
terenie) Pokonywanie przeszkód Brody (głęb.) 1,30 m Rowy (szer.) 2,50 m Ściany
(wys.) 0,73 m Kąt podjazdu 30° Dane operacyjne Uzbrojenie 1 x działo L-11 lub
F-34 kal. 76,2 mm 2 x karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm Użytkownicy ZSRR oraz 39
innych sprawdź poniżej Multimedia w Wikimedia Commons
Przypisy
1.↑ 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07
1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 Steven J. Zaloga, James
Grandsen: Soviet Tanks and Combat Vehicles of World War Two. Londyn: Arms and
Armour Press, 1984, s. 13, 111, 113, 125–127, 130–131, 135–137, 184, 223, 225.
ISBN 0-85368-606-8.
2.↑ George Parada: Panzerkampfwagen T-34(r)
(ang.). Achtung Panzer. [dostęp 24 listopada 2009]. 3.↑ 3,0 3,1 3,2 3,3 Mark
Harrison: Accounting for War: Soviet Production, Employment, and the Defence
Burden, 1940–45 (Cambridge Russian, Soviet and Post-Soviet Studies). Cambridge
University Press, 2002, s. 181. ISBN 0-521-89424-7.
4.↑ Friedrich Wilhelm von Mellenthin:
Panzer Battles: A Study of the Employment of Armor in the Second World War. Nowy
Jork: Ballantine Books, 1971. ISBN 0-345-24440-0. – Na podstawie pamiętników von
Mellenthina, opublikowanych po raz pierwszy w roku 1956
5.↑ 5,0 5,1 Т-34 Medium Tank. The Russian
Battlefield, 1998. [dostęp 24 listopada 2009].
6.↑ Andrzej Zasieczny: Czołgi II wojny
światowej. Warszawa: almapress, 2005, s. 135. ISBN 83-7020-325-6.
7.↑ Igor Żeltow, Michaił Pawłow, Igor
Pawłow. Tanki BT. czast' 3. Koliosno-gusienichny tank BT-7. „Armada”. 17, s. 13,
1999. Moskwa.
8.↑ Jaziw, D.; Chocron, S.; Anderson, Jr.,
C.E.; Grosch, D.J.. „Pochyła penetracja w ceramicznych celach”. Przebieg 19.
Międzynarodowej Konferencji Na Temat Balistyki IBS 2001, Interlaken, Szwajcaria,
1257–1264
9.↑ Istniał jeszcze nowoczesny następca
czołgu piechoty T-26, zaprojektowany przez brygadę leningradzką, ale projekt
został odrzucony z powodu wysokich kosztów produkcji i złożonej konstrukcji.
Około 69 lekkich czołgów piechoty T-50 zostało zbudowanych w syberyjskim Omsku
zimą 1941 roku, ale wtedy tysiące T-34 ruszyło na pole bitew, a koncepcja
czołgów piechoty została zapomniana
10.↑ 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 Steven J.
Zaloga, Peter Sarson: T-34 Medium Tank 1941–45 (New Vanguard, No 9). Oxford:
Osprey Publishing, 1994, s. 5–6, 19. ISBN 1-85532-382-6.
11.↑ 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 11,5 11,6
11,7 11,8 Steven J. Zaloga, James Grandsen, Don Greer: T-34 in Action.
Carrollton: Squadron/Signal Publications, 1983, s. 6, 14. ISBN 0-89747-112-1. –
Zawiera wiele zdjęć i szkiców koncepcyjnych, pokazujących drobiazgowo różnice
pomiędzy modelami T-34.
12.↑ 12,0 12,1 12,2 Igor Żeltow, Michaił
Pawłow, Igor Pawłow: Neizwestnyj T-34. Moskwa: Ėksprint, 2001, s. passim. ISBN
5-94038-013-1.
13.↑ Stephen Sewell. Why Three Tanks?.
„Armor”. 4 (108), s. 21, 1998. Fort Knox: US Army Armor Center. ISSN 0004–2420.
– Opisuje politykę otaczającą prezentację T-34 (w formacie PDF)
14.↑ Biography – Paton Evgeny Oscarovich
(ang.). Instytut Elektrospawalniczy im. Jewgienija Oskarowicza Patona. [dostęp
24 listopada 2009]. (bibliografia na stronie)
15.↑ 15,0 15,1 15,2 Steven J. Zaloga, Jim
Kinnear, Andrij Akseniow, Aleksandr Koszczawdżew: Soviet Tanks of the Great
Patriotic War (Armor at War 7000). Hong Kong: Concord Publications, 1997, s. 3,
5-6. ISBN 962-361-615-5.
16.↑ 16,0 16,1 T-34-85 Medium Tank. The
Russian Battlefield, 1998. [dostęp 24 listopada 2009]. 17.↑ Robert Michulec,
Mirosław Zientarzewski: T-34 – Mityczna broń. T. 1. Gdynia: Wydawnictwo
Armagedon, 2006, s. 220. ISBN 83-911393-4-4.
18.↑ Artěm Drabkin, Oleg Šeremet: T-34 v
akci. Praga: Baronet, 2007, s. 40. ISBN 978-80-7384-050-1.
19.↑ Tomasz Wachowski. Nieznany T-34. „Nowa
Technika Wojskowa”. 11, s. 53, 2004. Warszawa: Magnum-X. ISSN 1230–1655.
20.↑ Steven J. Zaloga, Hugh Johnson: T-34
and T-55 Main Battle Tanks 1944–2004 (New Vanguard, No 102). Oxford: Osprey
Publishing, 2004, s. 18–19. ISBN 978-1-84176-792-5. – Oznaczenie KMT zostało
przybrane w latach 50.
21.↑ T-43 Medium Tank (ang.). Charkowskie
Biuro Projektowe ds. Budowy Maszyn im. Aleksandra Morozowa, 2006. [dostęp 25
listopada 2009].
22.↑ Bryan Perrett, Jim Laurier:
Panzerkampfwagen IV Medium Tank, 1936–45. Oxford: Osprey Publishing, 1999. ISBN
1-85532-843-7.
23.↑ 23,0 23,1 23,2 Bryan Perrett: Soviet
Armour Since 1945. London: Blandford Press, 1987, s. 134-135. ISBN
0-7137-1735-1.
24.↑ 24,0 24,1 24,2 Steven J. Zaloga, Jim
Kinnear: T-34-85 Medium Tank 1944–1994 (New Vanguard, No 20). Oxford: Osprey
Publishing, 1996, s. 33-34. ISBN 1-85532-535-7.
25.↑ House of Lords – Regina v. Ministry of
Defence Ex Parte Walker (ang.). 2000-04-06. [dostęp 25 listopada 2009].
26.↑ Edward Vincent George: The Cuban
Intervention in Angola, 1965-1991: From Che Guevara to Cuito Cuanavale. Hoboken:
Taylor Francis, 2004, s. 122. ISBN 978-0-415-35015-0.
27.↑ Makarios Drusiōtēs: Cyprus 1974: The
Greek coup and the Turkish invasion. Möhnesee: Bibliopolis, 2006. ISBN
3-933925-76-2.
28.↑ Basil Liddell Hart: The other side of
the hill: Germany's generals, their rise and fall, with their own account of
military events, 1939–1945. Londyn: Cassell, 1951 (1999). ISBN 0-330-37324-2.
(ang.)
29.↑ Specification and Armor Penetration of
the Soviet Tank Guns. Russian Battlefield, 1998. [dostęp 26 listopada 2009].
30.↑ Dmitrij Piatakin, George Parada:
Tiger-Tamers – Battle for Sandomierz Bulge – August of 1944 (ang.). Achtung
Panzer. [dostęp 26 listopada 2009].
31.↑ Patrick Wright: Tank: The Progress of
a Monstrous War Machine. Viking Adult, 2001, s. 379. ISBN 0-670-03070-8.
32.↑ Tüntetőket szorított ki a rendőrség a
Kossuth térről (węg.). Népszabadság Online, 25 października 2006. [dostęp 6
grudnia 2009].
33.↑ John Milsom: Russian Tanks, 1900–1970:
The Complete Illustrated History of Soviet Armoured Theory and Design.
Harrisburg: Stackpole Books, 1971. ISBN ISBN 0-8117-1493-4.
34.↑ Heinz Guderian (ang.). The Eastern
Front. [dostęp 7 grudnia 2009].
35.↑ Tom Philo: Selected Equipment
Production Figures World War II (ang.). Tom Philo Photography. [dostęp 7 grudnia
2009].
36.↑ German Panzer Production in WWII
(ang.). Lone Sentry. [dostęp 7 grudnia 2009]. Bibliografia[edytuj]Chant
Christopher, World Encyclopedia of the Tank: An International History of the
Armoured Fighting Machine. Somerset: Patrick Stephens 1994, ISBN 1-85260-114-0.
Drusiōtēs Makarios, Cyprus 1974: The Greek coup and the Turkish invasion.
Möhnesee: Bibliopolis 2006, ISBN 3-933925-76-2. Harrison Mark, Accounting for
War: Soviet Production, Employment, and the Defence Burden, 1940–1945. Cambridge
University Press: Cambridge 2002, ISBN 0-521-89424-7. Liddell Hart Basil, The
other side of the hill: Germany's generals, their rise and fall, with their own
account of military events, 1939-1945. Londyn: Cassell 1999, ISBN 0-330-37324-2.
Mellenthin Friedrich Wilhelm von, Panzer Battles: A Study of the Employment of
Armor in the Second World War. Nowy Jork: Ballantine Books 1971, ISBN
0-345-24440-0. Michulec Robert, Zientarzewski Mirosław, T-34 – Mityczna broń.
Gdynia: Wydawnictwo Armagedon 2006, tom 1. ISBN 83-911393-4-4. Milsom John,
Russian Tanks, 1900–1970: The Complete Illustrated History of Soviet Armoured
Theory and Design. Harrisburg: Stackpole Books 1971, ISBN 0-8117-1493-4. Para
Carl, Military Heritage feature on the T-34. Military Heritage 2002, wol. 3, nr
5, ss. 18–20, 22-23. Perrett Bryan, Soviet Armour Since 1945, London: Blandford
1987. ISBN 0-7137-1735-1. Perrett Bryan, Laurier Jim, Panzerkampfwagen IV Medium
Tank, 1936–45 (New Vanguard 28). Oxford: Osprey Publishing 1999, ISBN
1-85532-843-7. Wachowski Tomasz, Nieznany T-34. Nowa Technika Wojskowa 2004, nr
11, s. 53, ISSN 1230-1655. Wright Patrick, Tank: The Progress of a Monstrous War
Machine. Nowy Jork: Viking Adult 2001, ISBN 0-670-03070-8. Zaloga Steven J.,
Grandsen James, T-34 in Action. Carrollton: Squadron/Signal 1983, ISBN
0-89747-112-1. Zaloga Steven J., Grandsen James, Soviet Tanks and Combat
Vehicles of World War Two. Londyn: Arms and Armour Press 1984, ISBN
0-85368-606-8. Zaloga Steven J., Kinnear Jim, T-34-85 Medium Tank 1944–94.
Oxford: Osprey Publishing 1996, ISBN 1-85532-535-7. Zaloga Steven J., Kinnear
Jim, Akseniow Andrij, Koszczawdżew Aleksandr, Soviet Tanks of the Great
Patriotic War. Hong Kong: Concord Publication 1997, ISBN 962-361-615-5. Zaloga
Steven J., Sarson Peter, T-34 Medium Tank 1941–45. Oxford: Osprey Publishing
1994, ISBN 1-85532-382-6. Żeltow Igor, Pawłow Michaił, Pawłow Igor, Tanki BT.
czast' 3. Koliosno-gusienichny tank BT-7. Armada 1999, nr 17. Żeltow Igor,
Pawłow Michaił, Pawłow Igor, Neizwestnyj T-34. Moskwa: Eksprint 2001. ISBN
5-94038-013-1.
Żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/T-34
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń