K1
Rokit - koreański czołg podstawowy III generacji. W pierwszej połowie lat 80. XX
wieku podstawowym czołgiem armii południowokoreańskiej był M48. Pomimo
modernizacji nie stanowiły one równorzędnego przeciwnika dla północnokoreańskich
czołgów T-62, dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu do uzbrojenia nowego
czołgu. Zdecydowano przy tym, że będzie to konstrukcja oryginalna, a nie któryś
już z istniejących typów. Ponieważ Republika Korei nie posiadała w tym czasie
własnego przemysłu czołgowego, o pomoc zwrócono się do rządu i firm
amerykańskich. Po przeanalizowaniu otrzymanych ofert zdecydowano, że nowy czołg
zostanie opracowany przez firmę Chrysler Defence. Opracowując czołg dla Korei
wykorzystała ona doświadczenia zdobyte w trakcie prac nad czołgiem M1 Abrams.
Koreański czołg miał być od M1 mniejszy i lżejszy. Pierwsze prototypy oznaczone
jako XK1 Rokit powstały w 1983 roku. W roku następnym przeprowadzono ich testy i
pod koniec 1984 roku rozpoczęto produkcję nowego czołgu w zakładach należących
do firmy Hyundai Precision & Ind Co Ltd. Pierwsza partia licząca 210 czołgów
została wyprodukowana w latach 1984 - 1987. Później zamówiono kolejną partie
liczącą 325 czołgów, która miała być wyprodukowana do 1992 roku. Do 1988 roku
nowy koreański czołg był konstrukcją tajną. W tym roku pojawiły się pierwsze
informacje o wprowadzeniu do uzbrojenia armii koreańskiej nowego czołgu.
Ponieważ jego oficjalne oznaczenie nie było znane, określany był on jako Type
88. W 1996 roku powstała wersja K1-M przygotowana na malezyjski konkurs
czołgowy. K1-M konkurował z czołgami Leopard 1A5, T-90, T-80UD, Moderna i PT-91.
K1 nie został wybrany. Konkurs wygrał w 2005 roku czołg produkcji polskiej
Bumar-Łabędy PT-91, w znacznie zmodernizowanej, indywidualnej wersji PT-91M. W
roku 1996 dążąc do zwiększenia siły ognia czołgu K1 opracowano wersję K1A1
uzbrojoną w gładkolufową armatę M256 kalibru 120 mm. Czołgi tej wersji zaczęły
trafiać do linii w 2004 roku. Według starszych materiałów do standardu K1A1
miały być przebudowywane czołgi K1, ale wszystkie przejęte przez armię
południowokoreańską czołgi K1A1 są czołgami nowymi. Podwozie czołgu K1 zostało
wykorzystane do budowy WZT K1 ARV oraz mostu czołgowego K1 AVLB. W 2005 roku
ujawniono prototyp czołgu XK2 który ma być następcą K1. Opis K1 jest czołgiem
podstawowym III generacji. Załogę czołgu tworzy dowódca, działonowy, ładowniczy
i mechanik-kierowca. Kierowca zajmuje miejsce w kadłubie, reszta załogi w wieży.
Kadłub K1 jest wykonany ze spawanych płyt z pancerza warstwowego. W przedniej
części kadłuba znajdują się przedziały kierowania, środkowej przedział bojowy z
wieżą, a w tylnej przedział napędowy. W przedziale kierowania stanowisko ma
mechanik-kierowca. Kierowca zajmuje miejsce w pojeździe przez właz w stropie
kadłuba. Pokrywa włazu jest otwierana przez podniesienie, a następnie obrót w
lewo. Stanowisko kierowcy znajduje się na lewo od osi pojazdu. Podczas jazdy
obserwuje teren za pomocą trzech peryskopów. W nocy środkowy z nich wymieniany
jest na noktowizor pasywny. Wieża pancerna jest wykonana w podobnej technologii
jak kadłub. Po jej prawej stronie znajduje się stanowisko działonowego (z
przodu) i dowódcy, po lewej ładowniczego. Dowódca obserwuje teren przy pomocy
stabilizowanego w dwóch płaszczyznach przyrządu panoramicznego o powiększeniach
3x i 10x, oraz peryskopów umieszczonych w wieżyczce dowódcy. Działonowy
dysponuje dzienno-nocnym celownikiem o powiększeniach 3x i 10x. Tor nocny
celownika oparty jest o termowizor. W wozach pierwszej wersji był to termowizor
firmy Hughes, w drugiej zastosowano termowizory Texas Instruments. Zapasowym
celownikiem jest optyczny celownik firmy Kollmorgen o powiększeniu 8x. Celownik
dzienno-nocny współpracuje z systemem kierowania ogniem opartym na komputerze
balistycznym produkowanym na licencji firmy Computer Devices of Canada.
Ładowniczy dysponuje pojedynczym peryskopem umocowanym przed jego włazem. W
wieży znajduje się zasadnicze uzbrojenie wozu: 105 mm armata czołgowa M68 (w
wersji K1) lub 120 mm armata M256 kalibru 120 mm. Naprowadzanie i stabilizacja
armaty przy pomocy napędów elektrohydraulicznych. Z armatą sprzężony jest
czołgowy karabin maszynowy M60E2. Dodatkowo na wieży mocowane są: wkm kalibru
12,7 i drugi km kalibru 7,62 mm Napęd K1 stanowi czterosuwowy, wysokoprężny,
chłodzony cieczą silnik MTU MB-871. Moc silnika wynosi 1200 KM przy 2600
obr/min. Napęd od silnika do kół napędowych jest przenoszony przez układ Renk ZF
LSG-3000 (cztery biegi do przodu, dwa wsteczne). K1 posiada zawieszenie
niezależne. Pierwsza i szósta para kół jest zawieszona na siłownikach
elektrohydraulicznych, pozostałe na wałkach skrętnych. . Napęd z silnika jest
przekazywany na znajdujące się w tylnej części pojazdu koła napędowe. Z przodu
pojazdu znajdują się koła napinające. Koła jezdne są kołami podwójnymi.
Bibliografia. Igor Witkowski: Czołgi '94. Warszawa: Wydawnictwo Lampart, 1994,
s. str. 302-307. ISBN 83-86028-03-3. Dariusz Użycki, Tomasz Begier, Stanisław
Sobala: Współczesne gąsienicowe wozy bojowe. Warszawa: Wydawnictwo WiS, 1996, s.
str. 157-159. ISBN 83-86776-00-5, ISBN 83-86776-09-3. Igor Witkowski.
Południowokoreański czołg średni "TYP-88". „Nowa Technika Wojskowa”. 1992. nr 4
(10). S. str. 1-3. ISSN 1230-1655. Begier Użycki. Koreański K1. czyli recepta na
własny czołg. „Raport-wto”. 2001. nr 7. S. str. 40-45. ISSN 1479-270X. Michał
Nita. Południowokoreańskie czołgi podstawowe ROKIT. „Nowa Technika Wojskowa”.
2006. nr 8. S. str. 12-19. ISSN 1230-1655. Dane podstawowe Państwo Korea
Południowa Producent Hyundai Precision & Ind Co Ltd Typ pojazdu czołg
podstawowy III generacji Trakcja gąsienicowa Załoga 4 osoby Historia Prototypy
1983 Produkcja 1984 - ?? Wyprodukowano 1000 szt. Dane techniczne Silnik
12-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny MTU MB-871 Ka-501 o mocy
1200 KM przy 2600 obr/min Transmisja hydromechaniczna ZF LSG 3000 Długość 9,672
m (z armata do przodu) 7,477 m (kadłuba) Szerokość 3,597 m (z ekranami
przeciwkumulacyjnymi) Wysokość 2,248 m (do stropu wieży) Prześwit 0,46 m Masa
51,1 t Moc jedn. 23,5 KM/t Nacisk jedn. 0,086 MPa Osiągi Prędkość 65 km/h
(droga) 40 km/h (teren) Zasięg 500 km Pokonywanie przeszkód Brody (głęb.) 1,20 m
(bez przygotowania) 2,20 m (po przygotowaniu) Rowy (szer.) 2,74 m Ściany (wys.)
1,00 m Kąt podjazdu 60% Przechył boczny 30% Dane operacyjne Uzbrojenie 1 x
armata czołgowa M68 kalibru 105 mm (47 naboi) 1 x km M60E2 kalibru 7,62 mm
sprzężony z armatą 1 x km M60D kalibru 7,62 mm przeciwlotniczy (zapas amunicji
7,62 mm 8600 naboi) 1 x wkm K6 kalibru 12,7 mm przeciwlotniczy (2000 naboi)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz