KTO Rosomak
(Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak) – transporter opancerzony konstrukcji
fińskiej. Produkowany na licencji w Polsce. Znajduje się obecnie na uzbrojeniu
Sił Zbrojnych RP. Wersja dla Polski przez producenta jest oznaczona jako AMV
XC-360P. Historia Skonstruowany w fińskim przedsiębiorstwie Patria Vehicles Oy
pod nazwą AMV (Armoured Modular Vehicle). W grudniu 2002 r. konstrukcja została
wybrana przez Polskę w przetargu na kołowe transportery opancerzone. Zgodnie z
umową produkcja 600 z 690 zamówionych pojazdów odbywa się w Wojskowych Zakładach
Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich. Za dostawę sześciuset
dziewięćdziesięciu Rosomaków Ministerstwo Obrony Narodowej ma zapłacić w latach
2003-2013 roku prawie 5 mld złotych (faktyczny koszt będzie wyższy w związku z
nieplanowanym dopancerzeniem i modyfikacją wozów dla misji ekspedycyjnych).[1] W
tej kwocie zawarto także koszt 313 wież HITFIST od włoskiej Oto Melary za 308
mln USD (w tym 241 powstanie w Polsce na licencji). Szacunkowa cena rynkowa
jednej sztuki KTO Rosomak w wersji podstawowej wynosi około 15 milionów
złotych[2]. Decyzją szefa Sztabu Generalnego WP z 31 grudnia 2004 przyjęto
transporter do uzbrojenia[3]. Pierwsze transportery Rosomak zostały przekazane
wojsku 8 stycznia 2005 r. (trzy w wersji bojowej z wieżą Hitfist-30P i 6
bazowych bez uzbrojenia)[4]. Pierwszym użytkownikiem jest 17 Brygada
Zmechanizowana z Międzyrzecza[4]. Konstrukcja KTO Rosomak zbudowany jest w
układzie 8x8 (z napędem na wszystkie koła). Rosomak bojowy / Rosomak-1 może
przewozić 11 osób (kierowca, dowódca, działonowy i 8 (6 w wersji afgańskiej)
żołnierzy desantu). Na przełomie 2005 r. dokonywano stopniowej (chociaż nie
całkowitej) polonizacji produkcji Rosomaków. 14 grudnia 2005 r. zaprezentowano
pierwszy egzemplarz wyprodukowany w Polsce[5]. Moduły podwozia (ramy z układem
przeniesienia napędu) początkowo produkowane były w Finlandii, od połowy 2007 r.
w spółce Komas Sp. z o.o. w Janowie Lubelskim (należącej do fińskiej Komas
Oy)[6]. Wersje Wojska Lądowe zamówiły transportery w kilku wersjach, w tym:
kołowego bojowego wozu piechoty (Rosomak) – wyposażonego w dwuosobową wieżę
Hitfist-30P z szybkostrzelną armatą ATK Mk 44 (wersja rozwojowa Bushmaster II)
na Nabój 30 x 173 mm i karabinem maszynowym UKM-2000C, 6 granatników dymnych ZM
Dezamet 902A kaliber 81 mm połączonych z systemem samoosłony Przemysłowe Centrum
Optyki SSP-1 OBRA-3. transportera piechoty (Rosomak-1) – wyposażonego w
bezzałogową zdalnie sterowaną wieżyczkę z wielkokalibrowym karabinem maszynowym
na nabój 12,7 x 99 mm NATO; pożądane jest zastosowanie broni znajdującej się na
wyposażeniu Sił Zbrojnych czyli wkm NSW-B). Zamiast wkm-u może być montowany
karabin maszynowy (UKM-2000) lub 40 mm granatnik automatyczny (np. GA-40). 27
października 2005 r. poinformowano, że uzbrojenie Rosomaka-1 będzie umieszczone
w bezzałogowym stanowisku strzeleckim RCWS-127 izraelskiej firmy Rafael. Już po
ogłoszeniu tej edycji zdecydowano o powtórzeniu ostatniej fazy przetargu. Po
ponownym rozpatrzeniu ofert zdecydowano o wyborze stanowiska strzeleckiego
Kobuz, które uznano za lepiej spełniające polskie wymagania. Wkrótce jednak
poinformowano, że w wyniku rezygnacji dostawcy powrócono do uprzednio wybranego
stanowiska strzeleckiego. Na skutek protestów pozostałych oferentów, 11 maja
2006 r. odbyło się ponowne rozpatrzenie ofert. Tego samego dnia za zwycięzcę
przetargu uznano firmę OTO Melara oferującą wieże HITROLE, w której będą
instalowane zamiennie karabiny maszynowe MAG (kaliber 7.62 x 51 mm NATO) i M2
(nabój 12.7 x 99 mm), produkowane przez zakłady Fabrique Nationale de Herstal.
transportera ppk Spike z obsługami (Rosomak-2) wozu dowódczo-sztabowego
(Rosomak-WDST) wozu zabezpieczenia technicznego (Rosomak-WPT) wozu ewakuacji
medycznej (Rosomak-WEM) – zadaniem tej wersji jest udzielania pierwszej pomocy
medycznej, wliczając resuscytację i stabilizację czynności życiowych w rejonach
zagrożenia oraz ewakuacja najciężej rannych do strefy, gdzie możliwe jest
lądowanie śmigłowców ratownictwa medycznego, które następnie przetransportowują
poszkodowanych do szpitali polowych. Pierwsze Rosomaki-WEM zostały dostarczone
polskiej armii w grudniu 2007[7]. Wersja docelowa, oparta o technologię Patrii,
różniąca się od pierwszych pojazdów, została zaprezentowana we wrześniu 2008
r[8]. Początkowo dla pododdziałów rozpoznawczych zamówiono krótszą (o ok. 60
cm), sześciokołową wersję Rosomaka, potem zmieniono decyzję i zdecydowano się
jednak na ośmiokołowy pojazd rozpoznawczy, który będzie dostarczany w dwóch
odmianach: wozu rozpoznawczo-dowódczego (Rosomak R-1) wozu rozpoznawczego
(Rosomak R-2) Najnowszą wersją jest Rosomak M1M z osłoną przeciw pociskom
kumulacyjnym (typ RPG-7) QinetiQ RPGNet i kadłubem ze stali Armstal 550 Huty
Stali Jakościowych (grupa Złomrex). Jest on używany przez Polski Kontyngent
Wojskowy w Afganistanie.[9]. Dane podstawowe Państwo Finlandia Polska (na
licencji) Producent Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich Bumar
Łabędy w Gliwicach Typ pojazdu transporter opancerzony Trakcja kołowa 8 x 8
Załoga 3 + 8 (6 w wersji Afgańskiej) Historia Prototypy 2001 Produkcja od 2003
Dane techniczne Silnik 1 silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, 6-cylindrowy
Scania D1 12 56A03PE o mocy 360 kW (490 KM) przy 2100 obr./min. ;M = 1.97 kNm
Poj. zb. paliwa 325 L Pancerz warstwowy Długość 7,77 m Szerokość 2,83 m Wysokość
2,36 m / 2,99 m Prześwit 0,43 m Masa bojowa: około 22 000 kg Osiągi Prędkość 100
km/h w wodzie: 10 km/h do przodu, 3 km/h do tyłu Zasięg 800 km Pokonywanie
przeszkód Rowy (szer.) 2,10 m Ściany (wys.) 0,50 m Kąt podjazdu 60 Dane
operacyjne Uzbrojenie w zależności od wersji np. UKM-2000C Użytkownicy Polska
Przypisy1.↑ dziennik.pl 2007-10-13 2.↑ wg Juliusza Ćwielucha dziennikarza
Polityki, Tok FM 2011-03-08 3.↑ Andrzej Kiński, "Co dalej z Rosomakiem?" w: Nowa
Technika Wojskowa nr 9/2005, s. 13-18 4.↑ 4,0 4,1 "Rosomaki dla Wojska Polskiego
i XC-360 dla Armii Fińskiej" w: Nowa Technika Wojskowa nr 2/2005, s. 8 5.↑
"Rosomaki z Siemianowic" w: Nowa Technika Wojskowa nr 3/2006, s. 10 6.↑ "Nowości
Patria Polska" w: Raport WTO nr 2/2008, s. 11. 7.↑ Grzegorz Hołdanowicz,
"Rosomaki WEM do Afganistanu" w: Raport WTO nr 2/2008, s. 24. 8.↑ Grzegorz
Hołdanowicz, "Salon w oczekiwaniu na profesjonalizację", w: raport-WTO nr
10/2008, s.5. 9.↑ Altair - Rosomak z siatką i nie tylko Dane podstawowe Państwo
Finlandia Polska (na licencji) Producent Wojskowe Zakłady Mechaniczne w
Siemianowicach Śląskich Bumar Łabędy w Gliwicach Typ pojazdu transporter
opancerzony Trakcja kołowa 8 x 8 Załoga 3 + 8 (6 w wersji Afgańskiej) Historia
Prototypy 2001 Produkcja od 2003 Dane techniczne Silnik 1 silnik wysokoprężny z
turbodoładowaniem, 6-cylindrowy Scania D1 12 56A03PE o mocy 360 kW (490 KM) przy
2100 obr./min. ;M = 1.97 kNm Poj. zb. paliwa 325 L Pancerz warstwowy Długość
7,77 m Szerokość 2,83 m Wysokość 2,36 m / 2,99 m Prześwit 0,43 m Masa bojowa:
około 22 000 kg Osiągi Prędkość 100 km/h w wodzie: 10 km/h do przodu, 3 km/h do
tyłu Zasięg 800 km Pokonywanie przeszkód Rowy (szer.) 2,10 m Ściany (wys.) 0,50
m Kąt podjazdu 60 Dane operacyjne Uzbrojenie w zależności od wersji np.
UKM-2000C Użytkownicy Polska
Żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/KTO_Rosomak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz