poniedziałek, 27 lutego 2012

AMX-56 Leclerc

AMX-56 Leclerc – francuski współczesny czołg podstawowy, produkowany od 1992 roku we francuskiej firmie Nexter (dawny:Giat Industries) w Wersalu. Nazwa pochodzi od nazwiska marszałka Philippea Marie Leclerca.

Historia konstrukcji


W grudniu 1982 roku parlament francuski zatwierdził plan budowy nowego czołgu, który miał być następcą czołgów podstawowych AMX-30 i AMX-30 B2 znajdujących się na uzbrojeniu armii francuskiej. W dniu 30 stycznia 1986 roku ustalono, że czołg będzie oznaczony jako AMX-56 Leclerc. Czołg AMX-56 Leclerc ma klasyczny układ – kierowca siedzi z przodu, niska wieża zajmuje centralną część kadłuba, z tyłu umieszczony jest silnik. Dowódca siedzi w wieży z lewej strony, celowniczy z prawej. W wieży przechowywane są 22 pociski do 120 mm armaty, dodatkowo 18 pocisków znajduje się w kadłubie. Do armaty można używać różnych pocisków. Armata ładowana jest automatycznie. System kierowania ogniem może śledzić jednocześnie pięć ruchomych celów. Dla zwiększenia skuteczności strzelania wykorzystywany jest laser, termiczne kamery, komputer pokładowy przeliczający parametry poruszającego się czołgu względem ruchomego celu, wiatr, temperaturę powietrza itp.. Prawdopodobieństwo trafienia wynosi aż 95%. Szybkostrzelność wynosi do 12 pocisków na minutę. Komputer ponadto podaje dane dotyczące ilości pozostałych pocisków, paliwa, położenia czołgu. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1992 roku i do chwili obecnej wyprodukowano 796 czołgów AMX-56 Leclerc.


Użycie czołgu


Leclerc wszedł do służby w armii francuskiej w 1995. Dostarczono 406 egzemplarzy, ale 51 sztuk najstarszych serii zostało wycofanych ze służby. Czołg używany jest w armii francuskiej (355 sztuk) oraz w armii Zjednoczonych Emiratów Arabskich (436 sztuk), gdzie są podstawowymi czołgami pola walki. 15 czołgów Leclerc wzięło udział w akcji sił pokojowych w Kosowie. W 2006 13 czołgów zostało skierowanych do południowego Libanu, w ramach misji pokojowej oddziałów UNIFIL. Dane podstawowe Państwo Francja Producent GIAT Indrustiers



Typ pojazdu czołg podstawowy Trakcja gąsienicowa Załoga 3 (dowódca, kierowca, celowniczy) Historia Prototypy 1986 Produkcja 1992 – 2007 Wyprodukowano 796 (do 2007 roku) Dane techniczne Silnik 1 silnik wysokoprężny Wärtsilä-SCM V8X o mocy 1500 KM Poj. zb. paliwa 1300 l 1700 l (z dodatkowym zbiornikiem) Długość 9,87 m (całkowita) 6,88 m (kadłuba) Szerokość 3,60 m Wysokość 2,53 m Masa 62 000 kg (bojowa) 56 500 kg (własna) Osiągi Prędkość 72 km/h (po drodze) 55 km/h (w terenie) 38 km/h (na wstecznym biegu) Zasięg 550 km (po drodze) Dane operacyjne Uzbrojenie 1 armata czołgowa GIAT CN120-26/52 kal. 120 mm (zapas amunicji – 40 szt.) 1 wkm M2 kal. 12,7 mm (sprzężony z armatą, zapas amunicji – 1100 szt.) 1 przeciwlotniczy karabin maszynowy AA NF-1 kal. 7,62 mm (na wieży, zapas amunicji – 3000 szt.) Użytkownicy Francja - 406 + 20 WZT, Zjednoczone Emiraty Arabskie - 388 + 46 WZT

Żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/AMX-56_Leclerc

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz